Drogi transportowe w magazynie

W przypadku niewielkich magazynów, w których jest zaledwie kilka półek, konieczność tworzenia dróg wewnątrz pomieszczenia nie jest aż tak ważna jak wtedy, gdy magazyn ma kilkaset czy nawet kilka tysięcy metrów kwadratowych powierzchni. Tak potężna przestrzeń wymaga dobrego planowania z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Drogi transportowe wewnątrz magazynów powinny być tak zaplanowane, aby umożliwić jak najszybszy i jak najkrótszy przewóz ładunków. W magazynie czas ma ogromne znaczenie dla całej logistyki, drogi muszą więc być projektowane już na etapie powstawania projektu całego magazynu i planowania rozmieszczenia regałów czy szaf. Przede wszystkim trzeba zadbać, aby do każdego regału był swobodny dojazd. Muszą więc być one ustawione w rzędach i szeregach, a także w takiej odległości od siebie, aby mógł pomiędzy nimi bez problemu przejechać i wykręcić wózek widłowy czy inny pojazd magazynowy.

Przede wszystkim bezpieczeństwo pracowników

W planowaniu ciągów komunikacyjnych w magazynie na pierwszym miejscu zawsze powinno być bezpieczeństwo pracowników. Drogi w magazynie powinny więc być tak zaprojektowane, aby komunikacyjne ciągi piesze nie kolidowały z drogami, po których poruszają się wózki widłowe. Pracownicy obsługujący wózki mają je zwykle mocno załadowane, a c za tym idzie – widoczność jest dla nich mocno utrudniona. Właściciel firmy i magazynu musi pamiętać, że bezpieczeństwo pracowników i wygodna praca w magazynie nie tylko ułatwiają wykonywanie codziennych obowiązków, ale też ograniczają ryzyko pojawiania się wypadków przy pracy. A te zdarzenia są mocno problemowe, opóźniają pracę całej firmy, a także mogą mieć przykre konsekwencje prawne.

Dobre oznakowanie tras

Im większy magazyn, tym więcej uwagi należy poświęcić stworzeniu bezpiecznych tras oraz ich właściwemu oznakowaniu. Trzeba pamiętać, że na drogach w magazynach obwiązują bardzo podobne zasady do tych, z jakimi mamy do czynienia w ruchu drogowym. Musi więc być widoczne oznakowanie poziome, z odpowiednimi liniami, a także przejściami dla pracowników, którzy poruszają się na piechotę. Jeśli chodzi o odległość pomiędzy regałami, czyli szerokość magazynowych ulic, nie ma żadnych konkretnych przepisów podających dokładne wymiary. Wszystko bowiem zależy od konkretnego magazynu i znajdującej się w nim powierzchni.

Wygoda dla pojazdów oraz pracowników pieszych

Przepisy mówią jednak, że szerokość tras komunikacyjnych musi być dostosowana do poruszających się po nich pojazdów. Musi też być tak zaplanowana, aby zapewniać bezpieczne operowanie zarówno pojazdami, jak i znajdującymi się na nich ładunkami. Przepisy te można więc w pewnym stopniu traktować dosyć swobodnie, jednak z zachowaniem przede wszystkim zdrowego rozsądku. Przyjmuje się, że szerokość drogi magazynowej nie powinna być mniejsza niż szerokość największego pojazdu, jaki się będzie po niej poruszał z dodaniem 60 cm. Ułatwi to zdecydowanie manewrowanie pojazdem pracownikowi, który pracuje na nim na co dzień. Dodatkowo, jeśli po trasie poruszać się będą także pracownicy na piechotę, trzeba do jej szerokości dodać jeszcze jeden metr. Dzięki temu po obu stronach pracującego pojazdu będą mogli swobodnie i bezpiecznie poruszać się pracownicy magazynowi. Jeśli droga będzie niemal na styk tak szeroka jak szerokość pojazdu, przewożenie ładunków będzie utrudnione, a także o wiele bardziej czasochłonne. A przecież w każdym magazynie liczy się przede wszystkim czas i sprawność wykonywanej pracy.